Flyg med SAS då…

Att Svenska Dagbladet försöker göra en nyhet av att ett privat företag tar ut extravgifter för att bättra på marginalerna är anmärkningsvärt. Den som inte tycker att det är värt att resa med Ryanair borde rösta med plånboken och byta flygbolag i stället för att upprört höra av sig till tidningen.

Som konsument upplever man förhållandet till Ryanair som en katt- och råttalek, en organisk process där varje handling resulterar i ett gensvar. Varje manöver för att undvika en påläggskostnad möts av en ny påläggskostnad. Ganska underhållande om inte för att det ibland kan svida rejält i plånboken.

Även om jag älskar att frossa i det faktum att det onda storbolaget försöker skinna mig på alla sätt det kan kvarstår ändå det faktum att Ryanair bara i år hittills har tagit mig till Spanien, Frankrike och Skottland med min bättre hälft.

Hade detta berott på att Ryanair hade haft monopolstatus så att jag inte hade haft något annat val än att flyga med dem hade det naturligtvis inte varit mycket att hurra över. Men Ryanair är en aktör på en fri marknad där jag, precis som alla andra gnälliga konsumenter, har andra alternativ att välja mellan.

Många av de som beklagar sig över Ryanairs vinstmetoder verkar tycka att företaget har något slags skyldighet gentemot dem som konsumenter att tillhandahålla låga priser och förutsägbarhet. Det har de inte.

Ryanair finns inte till för att tjäna någon samhällsnytta överhuvudtaget. Bolaget finns till för att Michael O’Leary med vänner skall kunna tjäna så mycket pengar som möjligt.

Nu råkar det vara så att i en fri ekonomi gör man bäst detta genom att tillhandahålla någonting människor vill ha, vilket Ryanair tycks ha lyckats utmärkt med, med tanke på de mängder av upprörda läsare som tycker att den där servicen de utnyttjar är så hemsk med alla extraavgifter och allt.

SAS finns ju alltid kvar…

Niklas Elert

Uppdatering: Planerna på ståplatser är tydligen också hett stoff i SvD. Sommartorka i all ära men…

Annonser

3 Responses to “Flyg med SAS då…”


  1. 1 Artem juli 23, 2009 kl. 11:08 f m

    🙂 håller helt med dig

  2. 2 Andreas juli 23, 2009 kl. 6:31 e m

    De som upprört hör av sig till tidningen gnäller nog mer om att Ryan Air sparar in kostnader genom att inte göra reklam på traditionellt vis, utan genom att publicera välplanerade ”innovationer” som ståplatser trots att några sådana planer inte finns i verkligheten. Varumärket exponeras inför hundratusentals läsare, helt gratis, i ett sammanhang där det framgår att Ryan Air gör allt för att resenärerna ska kunna resa till så lågt pris som möjligt.

    Genialt i sig, tycker jag (även om jag själv väljer SAS av rena bekvämlighetsskäl – jag gillar service!). Men stendumt av SvD, som med en enkel Google-sökning skulle kunna upptäcka att ståplatserna är en PR-kupp och inte något som SvD ska rapportera om som om det vore sanning.

    Men det är sommar, med alla de följder som praktikanter och lättbemannade redaktioner medför. 🙂

  3. 3 Björn augusti 28, 2009 kl. 1:39 f m

    Det där med fri marknad verkar för en del (dig också?) vara frikort att bete sig hur som helst. Det är sant att Ryanair får ta ut vilka avgifter de vill, men det är sättet de gör det som med all rätt orsakar kritik.

    Ryanair är medvetna om att många ovana resenärer tar för givet att man får ta med sig en resväska, eller att det inte kostar en halv förmögenhet att checka in på flygplatsen. De har dessutom en ganska grotesk kundpolicy, där kunden aldrig har rätt.

    Folk får gärna flyga Ryanair, själv skulle jag inte resa med dem om jag så fick resan gratis på riktigt. Deras chef är ett publicitetsjagande äckel, en irländsk ”wheeler and dealer” när de är som allra värst:)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Germania gavs ut 2008 på Hydra Förlag.

Germania är ett karaktärsdrivet, humoristiskt epos med liberal touche, en mörk satir som berättar om en tillvaro inte olik vår egen. I denna märkliga, skruvade värld sluter två forna antagonister en ohelig allians, och inget blir sig någonsin mer likt.

Den nyfikne kan avnjuta de första tre kapitlen här på bloggen: Läs direkt!


null


.
Germania på Bokus.
Germania på Adlibris.
Debutantporträtt med halva författarparet i SydSvenskan: Gör det ont när kroppar brister?

Sagt om Germania

"(Jag) kan garantera underhållande och bisarr läsning som överraskar, men som ändå känns märkligt bekant."

Johan Norberg, författare och globaliseringsvurmande tankesmed.


"För den som vill roa sig och lyssna till samhällssatir med liberala undertoner så finns Germania att lyssna till."

Fredrick Federley, centerpartistisk riksdagsledamot.


"Projekt av detta slag brukar aldrig överleva bakfyllan, men detta är ett undantag."

Andreas Bergh, nationalekonomisk fil dr och välfärdsforskare.


"Er bok är ett illa skrivet skämt som försvarar SSveriges (sic) utsugning av tredje världen."

Aporna, maoistisk bloggare.

Prenumerera på bloggen


%d bloggare gillar detta: