Slussen är ju riktigt ful

Det är i sanning intressant att följa debatten kring Slussen. Särskilt då jag själv är bosatt vid Mosebacke Torg och har den tvivelaktiga äran att ofta promenera förbi denna arkitektoniska skamfläck mellan Söder och Gamla Stan. Slussen är ju riktigt, riktigt ful!

Ett flertal förslag från olika arkitektkontor har inkommit, med olika visioner om den framtida utformingen av området. Att det kan stå klart först 2018 är i sig en gåta, men man inser likväl att det rör sig om ett tämligen omfattande projekt.

Jag är lite kluven, men ser i vilket fall som helst att man vräker på ordentligt, och river den gamla skiten – rent ut sagt. Birka-huset tillhör nog de mest illamåendeframkallande byggnaderna i världen, Gula gången avslöjar sitt namnursprung i och med den odör som frätande slår mot luktorganen vid inträde, och den hysteriskt invecklade trafiklösningen gör det tekniskt omöjligt att passera eländet utan att göra sig skyldig till ett flertal mindre allvarliga trafikförseelser.

Så bort med skräpet, men bygg gärna med respekt för de omkringliggande områdena. En förlängning av kajen kanske, hängande trädgårdar ned från Södra teatern, fontäner, kanske rentutav bebyggelse som förbinder stadsdelarna med bostäder?

Hur som helst så anser jag att man måste vara öppen och visionär då man omformar detta vidrigt fula område, för här har man verkligen möjlighet att göra något helt nytt, att skapa nya mötesplatser och försköna hela området. Men kan man inte passa på att riva fler byggnader runtomkring? Bevara Katarinahissen men allt öster om den längs kajen kan vi blåsa ut!

Jonas Sigedal

Annonser

3 Responses to “Slussen är ju riktigt ful”


  1. 1 pelle september 4, 2007 kl. 11:54 f m

    Jag håller med i det mesta av det du säger. Gamla stammens arkitekter, även om de är unga, sätter stilideal före människor. Det ska man akta sig för.

  2. 2 Peter von Fábry-Eichner september 28, 2007 kl. 10:35 f m

    Vad är ”Slussen”?
    En sluss mellan 2 vattenhöjder
    En passage mellan en malm och en ö
    Gator och mindre torg
    Stråk för de gående
    En ramp mellan 2-3 landnivåer, hur man nu räknar…
    En passage mellan det äldsta och nyare

    Detta innefattar en ”resa” som inte bara ska bli fysisk utan också, enligt min mening, understryka transitionerna mellan dessa spännande motsaättningar. Man s k a uppleva att det finns en sluss, en historisk övergång, en topografisk skillnad – samtidigt som den måste erbjuda ett smidigt och trafikeffektivt passerande för både gående, bussar, bilar och cyklar mellan alla de riktningar som ska förbindas.

    Troligen finns det effektivare metoder än de platskrävande, smala cirkelramper, avpassade för en trettiotalets biltrafik. I dag är kraven högre, på alla sätt.

    Att omvandla trafikintensiva platser till bilfria torg och lugna strövområden ka endast åstadkommas om transporterna omlokaliseras, t.ex. grävas ned, dras runt, eller förbjudas. Inget av dessa alternativ är realistiska.

    Att ta bort vattenytor för att åstadkomma olika lutande plan och torglika strövytor är stor skada; om något skulle vara skyddsvärt i denna stad är det just vattenytorna. Har någon i dag funderat över Milanos överbyggda kanaler? Vilka kvaliteter som gått förlorade? Vad hade hänt om Venedigs kanaler byggts över med gator och ramper?
    Stockholm – ”Nordens Venedig”?

    Vi lever i dag i en tid när nära nog alla arkitekter vil vara sin egen konstnär, sin skulptör; huskroppar växer fram med allt vansinnigare och märkligare form, ofta i svår motsatsställning mot den målsatta funktionen. Dataprojekterandet tillåter ritande – och byggande – av tidigare svåråstadkomna former.
    Problemen inträffar – ofta – när arkitekten är konstnärligt svagpresterande; bara för att man har möjlighet är man inte alltid en bra målare, tecknare, skulptör…

    Tyvärr upplever jag lite av en ”l´art pour l´art”-situation med Big’s förslag. Visserligen verkar trafikens behov tillgodosedda, men den nya formen är okänsligt inplacerad i stadslandskapet, med liten förståelse för vattnet, slussmaskineriet, och behovet av transitionsupplevelsen mellan en ö och fastlandet, mellan den historiska och nya stadsdelen.
    En massa, till synes, meningslösa sneda byggnadskroppar, som dessutom ökänsligt delvis skymmer kooperationens funktionalistiska, tandade marmorfasader.

    Mycket av förslaget andas en strävan efter att åstadkomma ett arkitektoniskt monument över sina skapare, en jättelik egotripp. Sådant kan man fördra, om än inte alltid njuta av, när det gäller ett hus, en enskild företeelse. Men det blir väl magstarkt när ett av de känsligaste områdena i Stockholm blir så pass okänsligt behandlat.
    Visst finns det kvaliteter i förslaget, men som helhet vore det nog bättre med ett nytt Slussen, som underordnar de värden som skisseras i inledningen. På sitt sätt är förslaget lite befryndat med Le Corbusiers förslag att riva Gamla Stan och dra Sveavägen via Norrbro till Kungliga Slottet; en i sig mycket smickrande jämförelse, skulle jag kunna föreställa mig…

  3. 3 Peter von Fábry-Eichner april 26, 2009 kl. 10:56 e m

    Äntligen kanske det finns hopp för Slussen! Det senaste förslaget har många mycket intressanta delar. Allt är inte perfekt men det enkla och naturliga grundanslaget, i kombination med de spänstiga bågarna som utgör gångbroar ger precis rätt nivå av intresseväckande konstnärlighet.

    Men så är det en av världens mest uppskattade arkitekter, Sir Norman Foster, som står bakom förslaget (i samarbete m. Bergs Arkitektkontor). Det räcker med att nämna hans fantasieggande ombyggnad av riksdagsbyggnaden i Berlin (Tag Dig besväret att bild-googla!) Och så känns alla andra förslag så andra-plan-mässiga; inte minst förtår man att våra svenska samtida arkitekter inte når de nivåerna – vare sig de heter Sandell, Wingårdh eller Nyrén…

    Skulle man så kunna bygga ned t-banan i en tunnel under vattnet, vore nog glädjen nära nog komplett. En biltunnel får kanske våra barn uppleva om kanske 30 år. SL anser att man måste stänga av tunnelbanan under lång tid. (Omöjlighet med ca 300 000 resande per dag!) Men nog borde man väl kunna åstadkomma en undervattenstunnel utan att klippa av de nuvarande spåren. Utan att ha satt mig in i detaljerna torde svårare ingenjörsuppgifter ha lösts.

    De nya husen har säkerligen inte gestaltats klart kring Södermalmstorg och även kajernas bebyggelse kommer säkerligen att bearbetas, men vattenspegeln verkar ha klarnat och i konkurrensen med detta förslag tycker jag nog att man skulle kunna låta den gamla knepiga fyrklövern gå i graven med flaggan i topp!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Germania gavs ut 2008 på Hydra Förlag.

Germania är ett karaktärsdrivet, humoristiskt epos med liberal touche, en mörk satir som berättar om en tillvaro inte olik vår egen. I denna märkliga, skruvade värld sluter två forna antagonister en ohelig allians, och inget blir sig någonsin mer likt.

Den nyfikne kan avnjuta de första tre kapitlen här på bloggen: Läs direkt!


null


.
Germania på Bokus.
Germania på Adlibris.
Debutantporträtt med halva författarparet i SydSvenskan: Gör det ont när kroppar brister?

Sagt om Germania

"(Jag) kan garantera underhållande och bisarr läsning som överraskar, men som ändå känns märkligt bekant."

Johan Norberg, författare och globaliseringsvurmande tankesmed.


"För den som vill roa sig och lyssna till samhällssatir med liberala undertoner så finns Germania att lyssna till."

Fredrick Federley, centerpartistisk riksdagsledamot.


"Projekt av detta slag brukar aldrig överleva bakfyllan, men detta är ett undantag."

Andreas Bergh, nationalekonomisk fil dr och välfärdsforskare.


"Er bok är ett illa skrivet skämt som försvarar SSveriges (sic) utsugning av tredje världen."

Aporna, maoistisk bloggare.

Prenumerera på bloggen


%d bloggare gillar detta: